SNC's road to hell

No more child's play

Super Mario Collection

Posted by Masamune su febbraio 22, 2011

Oh ho finalmente finito Super Mario Collection (スーパーマリオコレクション, Sūpā Mario Korekushon) noto al di fuori del giappone con il  nome di Super Mario All Stars. Vediamo cosa ne ho tirato fuori…

Super Mario Collection contiene 4 giochi usciti originalmente su Famicom (Nintendo) con grafica potenziata a 16 bit (contro gli 8 bit dell’originale):

  • Super Mario Bros.
  • Super Mario Bros. 2 (noto come Super Mario Bros.: The Lost Levels fuori dal giappone)
  • Super Mario Bros. USA (noto come Super Mario Bros. 2 fuori dal giappone)
  • Super Mario Bros. 3

Note Aggiuntive: Super Mario Bros 2. (J) non è in realtà un gioco per famicom ma un gioco per famicom disk system. Super Mario Bros. USA (J) non è mai uscito in giappone per famicom ma solo come remake a 16 bit, O MEGLIO: in giappone è uscito un gioco per famicom disk system che si chiamava Doki Doki Panic che è stato poi rimaneggiato e trasformato nel Super Mario Bros. 2 (US/EU) occidentale (e infatti si nota chiaramente che Super Mario Bros. USA (J) non c’entra niente con gli altri giochi di Mario); a sua volta Super Mario Bros. 2 (US/EU) è stato portato in giappone in questa collection.

Per non fare confusione: nell’articolo userò la nomenclatura giapponese, e cmq metterò dopo il nome (J) se parlo del gioco giappo (US/EU) se parla della versione occidentale. Lo so è un casino ma i videos schiariranno le idee…

Super Mario Bros.

Spero si capisca senza problemi qual’è l’originale a 8 bit e quale il remake a 16 bit 😛

Super Mario Bros. è sempre un viaggione che beneficia veramente dell’upgrade a 16 bit, pur rimanendo fedele all’originale in tutto per tutto (smentitemi pure^^) c’è da dire però che dopo tutti questi anni anche io sento un certo moto di rifiuto nel giocare questa pietra miliare della storia dei videogiochi, soprattutto la musica eccessivamente ripetitiva può causare incubi notturni ^_^.

P.S.: dimenticavo…nella collection si può salvare ad ogni mondo (a differenza della versione famicom che andava fatta tutta d’un fiato…) e una volta arrivati alla fine (finito l’ottavo mondo, insomma) si accede agli otto mondi stella, praticamente identici ai precedenti se si esclude la sostituzione della maggior parte di tartarughe in tartarughe corazzate…(non ho idea se ci siano i mondi stella anche nella versione famicom)

Super Mario Bros. 2

IL LEGNO ALIENO.

Super Mario Bros. 2 è veramente DIFFICILE, scordatevi di finirlo tutto d’un fiato se non siete giapponesi. Ci sono un sacco di cose da dire: intanto ci sono delle warp zones che vi rimandano INDIETRO al posto che avanti (e vi cancellano i salvataggi se ci state giocando sulla collection) poi è pieno di mafiate per farvi morire con dolore e con frequenza e giustamente nella Collection si può salvare AD OGNI LIVELLO.

Ci sono ben 5 mondi segreti oltre ai primi otto: il nono mondo (accessibile solo se NON avete usato warp zones) e i mondi A-B-C-D che nella versione originale per famicom disk system erano accessibili solo dopo aver finito il gioco OTTO VOLTE DI FILA o_O (notare le 8 stelline nel longplay che appaiono sulla scritta “Super Mario Bros. 2” a 1:10:36, ogni stellina è un completamento del gioco, anche se non mi è chiaro se si possano usare warp zones per ottenere le stelline…)

P.S.: in questo gioco Mario e Luigi hanno caratteristiche diverse, Luigi possiede di un salto molto più potente a discapito di una capacità di frenata ridotta che spesso e volentieri vi farà cadere in un burrone :-/.

Super Mario Usa

Super Mario Usa è sicuramente il gioco più PUCCIOSO ❤ tra tutti quelli della collection e soprattutto l’upgrade a 16 bit lo rende veramente carino, all’inizio ci si trova un po’ spaesati ma una volta presa la mano con il gameplay radicalmente diverso e con le caratteristiche particolari dei 4 personaggi diventa molto godibile. Il boss RANOCCHIONE finale è gdlk.

Nota sul sub-space: praticamente in alcune parti del livello ci sono delle “pozioni” rosse che una volta lanciate aprono una porta verso il sub-spazio che è la versione ribaltata senza nemici con toni blu del livello. Nel subspazio ogni ortaggio che sradicate vi da un gettone da utilizzare nella slot machine a fine livello. Se lanciate la pozione rossa in alcuni luoghi particolari appare un fungo che se sradicato ridà tutta la vita e aumenta di 1 i cuori a disposizione del personaggio (da un minimo 2 a un max di 4)

Super Mario Bros. 3

Il miglior titolo nella collection senza dubbio.

Super Mario Bros. 3 è Super Mario On Steroids: un sacco di livelli, di figate e stilate, la mappa interattiva, i minigiochi, le trasformazioni di mario in procione, tanuki, buddha, rana e lanciatore di martelli. Un classico che ha retto lo scorrere del tempo in maniera a dir poco eccellente. Lo rigiocherò sicuramente perchè voglio mettermi a sviscerare tutte le gambate presenti in ogni singolo livello, i percorsi alternativi e la NAVE FANTASMA ;-).

Ho trovato molto utile questo sito per approfondire il gioco:

Fotine ammuzzo dell’avventura 😀

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1-3
5: The First Magic Whistle. Look for the floating white platform near the end of the stage. Eliminate the Red Koopa Troopa on top of it, then squat on the platform for five seconds to fall behind the scenery. Run to the end of the stage to find a secret Toad House. Meet Toad inside, who will reward your cleverness with a Magic Whistle that will allow you to warp to distant worlds!

1-4
4: White Mushroom House. Be sure to break the block above and discover the 10-Coin block beyond it. If you can collect 44 or more coins in stage 1-4, a White Mushroom House will appear on the map. Inside, you’ll find a rare P-Wing.

1-Fortress
2: Find the Second Magic Whistle. Hit the ? Block and grab the Super Leaf. Stomp on the Dry Bones, then use the flat area to build up speed. Fly up the side and right, then press to enter a hidden door. It will lead to a secret area on top of the roof where a valuable Magic Whistle is hidden.

1-5
3: Jump at the left side of the tunnel opening to reveal a Red Jump Block that will rocket you into the clouds. The Coin Heaven that you arrive at is no different than the one you visited in World 1-3.

2-2
4: Collect 30 coins to get the Anchor. Collect all the coins that were once blocks. Make a running Koopa-assisted leap off the platform to get the last four! If you can collect 30 coins, you’ll receive an Anchor. Use the Anchor to prevent the airship from moving around the map.

3-4
3: A challenging chance for unlimited 1-Ups. It may be the most challenging trick in the game, but it’s possible to get unlimited 1-Ups on this stage. Attract Lakitu from point 2 to the area underneath the Venus Fire Trap. Grab a shell from a nearby Koopa, and kick it between the Wood Blocks. Stand on the platform below the pipe while the shell hits the falling Spiny Eggs, first for points, and then for 1-Ups. You’ll also have to dodge everything and survive somehow, but the reward will be extra lives until time runs out.

3-5
3: A tunnel only a Frog can enter. As Frog Mario, you can swim against the current to go down the pipe that leads to a secret area (shown right). Hold as you enter the area to land on a platform containing a giant ? Block. Three separate 1-Up Mushrooms will pop out of it for you to collect.

3-8
4: White Mushroom House. Hit the Switch Block to collect many of the 44 coins necessary to open up a secret White Mushroom House. It will also allow you to collect a hidden 1-Up. P WING

4-2
4: White Mushroom House. As the platform begins to rise, stomp the Switch Block and grab the column of coins. Rush forward, take the Starman and run to the coins ahead. Collect 24 coins to gain access to a White Mushroom House. You may even wish to consider collecting the Starman first. ANCHOR

4-5
4: The Tanooki Suit. While standing on a cannon below, jump on top of a passing Bullet Bill to bump the ? Block to make a vine grow into the sky. Climb it and enter the pipe to gain access to a secret area (shown right) containing the cute and furry Tanooki Suit. When you enter the secret room, get the suit first. Then hit the Switch Block and quickly exit the room the same way you entered. Follow the trail of coins on your way down.

5-5
28 coins for white house
2: Repeated coin collection: Collect these coins, go inside the Tanooki Suit pipe and come out. The coins will reset, getting you that much closer to the White Mushroom House.

6-3
3: Hop on and off the platform to activate it. Stand on the big block of ice and wait for the platform to pass underneath the ice. then drop to it and jump to reveal a Red Jump Block. Use the Jump Block to rise to Coin Heaven (shown below).

6-7
2: Anchor Ahoy. You’ll have to risk life and limb to do it, but if you collect 78 coins before the end of the stage, you’ll gain access to a White Mushroom House containing an Anchor.

6-9
3: For Frogs only. If you have one hanging in your closet, slip on a Frog Suit to swim through the swift current and reach a hidden pipe. Go down the pipe to enter a large room (shown right) filled with coins and a block that yields three 1-Ups.

6-10
4: Hammer Suit: As soon as you’ve stomped the Switch Block, race to the pipe that’s overgrown with Munchers. The Munchers that you defrosted earlier will be coins if you arrive in time. Collect the coins and drop down the pipe to reach a room (shown right) containing the powerful Hammer Suit!

7-2
# 3: White Mushroom House. To collect the 46 coins needed to make a White Mushroom House appear on the map, you’ll need to be Frog Mario. Hit the Switch Block and swim hard to the coins to your right. You’ll only have a few seconds to collect the coins that it creates and only the Frog Suit will enable you to swim through the water fast enough to get them all.

7-3
7: Starman power-ups are sealed in blocks on both sides of the short pipe. Collect the Starman on the left side, ram into as many of Lakitu’s Spiny Eggs as you can, then collect the Starman in the block on the right side before you invincibility wears off. You should be earning a 1-Up for each enemy you beat! QUINDI LE KILL MENTRE SEI INVINCIBILE SI STACKANO?

7-4
1: Use a P-Wing or Raccoon Suit to fly over the block barrier and into a secret area with two 1-Ups rips for plucking. But don’t think you’ve found a shortcut to the end of the stage—this is as far as you go.

7-8
4: Avoid the Ptooie, then jump along the ride side of the sky pipe to reveal a hidden Red Jump Block. Bounce on the Red Jump Block to rocket up to Coin Heaven (see below). The White Block here doesn’t really help you accomplish anything neat.

5: When the Ptooie moves out of the way, go down the left hand pipe here to reach a secret room (shown right). You’ll find a Hammer Brothers Suit.

Battleship
3: It takes practice, but Mario can swim underneath the battleships, but if he gets pushed too deep he’ll sink into the abyss. The trick is to tap A button as quickly as possible.

8-1
1: Raccoon Mario can easily fly at the start. Go straight up to Switch Block at the beginning of the stage to cash in on a cache of glittering silver coins.

3: Use the flat stretch at the start to build your P-Meter and fly to the top of the sky pipe to the right. Inside (shown right), there’s a ? Block loaded with three 1-Ups. If you like, you can charge up your P-Meter, exit the room, and fly to the end of the stage.

8-2
1: Relax and allow yourself to sink into the quicksand. In a secret chamber below, you’ll find two useful warp pipes.

Bowser castle:
3: This stairway can be tricky. Crouch on the step near the hub of the Roto-Disc to avoid its whirling attack. Then move slowly past them to ensure you don’t get burned. While you’re at the top, grab the 1-Up in the Invisible Block.

RANDOM:

-Watch the Numbers for an Airship Treasure. To make a coin-filled airship appear on the map, finish the level by hitting the goal box when your remaining time is even, your coin total is a multiple of 11 (22, 33, 44, etc.) and the tens digit of your score corresponds to your coin total; e.g. if you collect 44 coins, the tens digit of your score must be 4. If the tens digit of your score is off by 5, you can hit the goal box when the remaining time is odd and still win the prize.

-Chain Chomps are vicious, but they’re held back by sturdy leashes. Stay out of range and take them out with Koopa shells. Because of their chain, these Chain Chomps can’t get at Mario—or can they? If you stand there and watch one for 160 ticks on the timer, his chain will break and he’ll have one chance to get you!

-Increase your chances of collecting 5-Up!
You get 5-Up for three Star Cars. To collect a Star Card at the end of every world, run towards the goal while holding down , and jump at the card at a 45 degree angle.

-Run to build up to flying speed and duck right before taking off. You’ll be flying while crouched,

-5-3 for the Goomba green shoe Kuribo Shoe!

 

4 Risposte to “Super Mario Collection”

  1. MIC-Biuchennon said

    Si beh però metti anche i ringraziamenti per chi ti passa le figate ziocanèèèèèèè

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